Braziliaanse bewegingen - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Anna Jasha - WaarBenJij.nu Braziliaanse bewegingen - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Anna Jasha - WaarBenJij.nu

Braziliaanse bewegingen

Door: Anna

Blijf op de hoogte en volg Anna Jasha

13 Mei 2015 | Brazilië, Belo Horizonte

Ola allemaal,

Een weblog leek me bij nader inzien wat handiger dan Facebook. Omdat jullie hebben aangegeven het leuk te vinden om af en toe te horen hoe ik Brazilië ervaar, heb ik jullie e-mailadressen opgeslagen in de mailinglijst.

Jullie weten vast dat er in Brazilië palmbomen staan en veel muziek wordt gemaakt. Daarom een paar woorden over mijn bevindingen van het Braziliaans verkeer.

Bewegingen, begrensd door het einde van de ruimte. De Braziliaanse weg: markeringen en een zebrapad. Het laatste heeft meer weg van het dier, dan voor de betekenis waarnaar het verwijst, namelijk: stoppen en voorang geven. Op het eerste gezicht lijkt het alsof mensen zich tussen de lijnen bewegen. Van en naar het werk toe, van geboorte naar de dood. Pas als je meebeweegt en kijkt met de ogen van een verwonderaar, dan wordt de driebaansweg er een van vijf. Letterlijk en figuurlijk. De geboorte van de mogelijkheid, de dood van de symbolische zebra. Opweg: rijden doe je samen, blijkbaar. Samen doodgaan daarmee ook.

Wellicht neemt dit in Nederland ietwat andere vormen aan: de meeste rijden tussen de lijnen in plaats van erop. In het algemeen met wat meer afstand: veilig. We bewegen ons in de regel in de gegeven kaders, soms ertussen of erbuiten. Daar kunnen we denk ik niet zoveel aan doen: bureaucratie en Nederland in een en dezelfde zin vind ik geen zeldzaamheid. Misschien verwonder ik mij in Nederland niet genoeg; dat kan ook.

In Brazilië zie ik de weg als weerspiegeling van het Braziliaans levensritme: de lijnen dienen als houvast en geven ook een richting. Alleen de behoefte aan controle over het uiteindelijke doel van de reis voelt menigeen Braziliaan niet zo, geloof ik. Of over het moment daarvan: afwezigheid van de tijd, aanwezigheid van lange rijen.

Brazilië is het land bij uitstek om de klok in te ruilen voor de bus.
Ik weet niet hoe laat ‘ie komt, maar morgen pak ik hem weer!

Liefs,
Anna


  • 13 Mei 2015 - 10:04

    Jonas Pannecoucke:

    Mooie tekst!
    Heel veel plezier en succes daarginds!
    Leuk om je verslag weer te kunnen volgen!

  • 15 Mei 2015 - 14:27

    Joke:

    Hallo Anna,
    wat leuk om dit bericht van je te krijgen! Je bent al helemaal los van de Lage Landen zo te lezen... Boeiend. In zo'n land zal je alles anders ervaren. Niet het doel , maar de weg/ onderweg is van belang, die herken ik.
    Geniet ervan Anna! lieve groet, Joke

  • 18 Mei 2015 - 20:08

    Tom:

    Hai Anna,
    nou heb ik jouw gadeslaan van allerlei bewegingen daar al een paar keer tot mij genomen maar het heeft een hele mooie gelaagdheid waardoor ik er telkens weer iets nieuws in lees...mooi hoor en ik verheug me op je volgende blik op de Braziliaanse weg...of daarnaast !
    Kus van je vadertje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna Jasha

Ruimte voor enkele verhalen over mijn ervaringen van en bevindingen over Brazilië. Een weblog leek me bij nader inzien wat handiger dan Facebook. Omdat jullie hebben aangegeven het leuk te vinden om af en toe te horen hoe ik Brazilië ervaar, heb ik jullie e-mailadressen opgeslagen in de mailinglijst.

Actief sinds 18 Juli 2006
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 6301

Voorgaande reizen:

30 April 2015 - 28 Juli 2015

Brazilië

Landen bezocht: